Köszöntöm a hallgatókat és köszönöm, hogy egy ünnepélyes eseményekkel teli hét végén is figyelik műsorunkat. 2024. október 27-én, vasárnap kora délután, az ismétléskor hétfőn este 8 órától, ezután pedig a Lakihegy Rádió hangos archívuma segítségével bármikor közérdekű magazinunk, a Mozaik XVI. évfolyamának 43. számát hallják, a szerkesztő-műsorvezető, Haeffler András vagyok. 85 évvel ezelőtt Budapesten elhunyt Csonka János feltaláló, gépészmérnök, egyetemi oktató. 1852. január 22-én Szegeden született egy kovácsmester hetedik fiaként. Édesapja műhelyében dolgozva, majd az elemi- és a középiskolában egyaránt úgy érezte, hogy a műszaki pályán a helye. Számos külföldi üzemben tanulmányozta a gépgyártást és az erőgépeket. A 27 éves Csonka első komoly alkotása 1879-ben az első magyar négyütemű, vízhűtéses, szelepes vezérlésű motor volt. 1883-ban feltalálta a 3 LE-s, kettős tüzelőanyaggal működő gáz és petróleum motort. 1887-től dolgozott együtt Bánki Donáttal a Ganz gyárban. 1889-ben több közös szabadalmat jelentettek be, s egyben létrejött egy szerződés a Ganz cég és a feltalálók között, amellyel létrehozták a belsőégésű motorok gyártásának hazai alapját. Ez évben megalkották a Bánki-Csonka féle "No. 1" jelű motort, amelyen az új porlasztójukkal végeztek kísérleteket. 1893. február 11-én Bánki és Csonka bejelentették a világ első porlasztójára vonatkozó találmányukat. A műszaki újdonságot az 1900. évi Párizsi Világkiállításon is bemutatták, ahol aranyérmet nyertek vele. 1905. május 31-én gördült ki a Múzeum körúti műegyetem udvaráról az első magyar, Csonka-féle postaautó, ez a nap tekinthető a magyar autógyártás kezdetének. Csonka János a Magyar Automobil Clubnak egyik alapító- és bizottsági tagja volt. 1909-ben maga szerelte össze a 4 LE-s egyhengeres "kisautó"-t, amely már az első hazai kardános gépkocsi volt. Az első magyar személy- és csomagszállító autóbuszt 1910-ben állították üzembe. A járműmotorokon túl Csonka János 1906-1939 között tervezett és épített különféle motoros gépcsoportokat is. Például 1906-ban tervezte meg a 40 LE-s áramfejlesztő motorját, amely a világ első kompresszoros motorjai közé tartozott. A Műegyetem műhelyfőnökeként, 72 évesen, 1924-ben ment nyugdíjba, pihenés helyett azonban egy pinceműhelyt rendezett be, itt dolgozott tovább. 1937-ben megszervezte és átvette a német DKW autógyártó cég képviseletét. 1939. szeptemberében még részt vett a "Csonka János Gépgyár" cégbírósági bejegyzésében. 1939. október 27-én, 87 évesen halt meg. Szigetszentmiklóson egy műszaki szakiskola viseli a nevét. Ennyit bevezetésként, következik a tartalomjegyzék. Ismét rendkívüli testületi ülés volt Szigetszentmiklóson – a légkör jellemzéséül annyit, hogy a négy tárgyalt napirendi pont majdnem négy órát emésztett fel, a szavazásokra pedig az ügyrendi gomb megnyomása után került sor. A fejleményekről természetesen a szokásos módon számolunk be. Jóval békésebb és kedvesebb hangulatú interjú következik ezután egy újdonságról: Szigetszentmiklóson megalakult a ruszin nemzetiségi önkormányzat. Az elnök beszél a ruszin múltról és a megvalósítandó elképzelésekről. A Vöröskereszté a zárszó: mögöttünk hagyott és előttünk álló eseményekről hallhatnak beszámolót. Ez a kínálatunk, tartalmas és szórakoztató rádiózást kívánok minden kedves hallgatónknak!
Társaságunkat az Xtaxit azért hoztuk létre, hogy a Szigetszentmiklóson és a környező településeken élőknek, illetve a térségben üzemelő vállalkozásoknak nyújtsunk segítséget egy megbízható, korrekt és színvonalas taxi szolgáltatással. Az Xtaxi csapatával kényelmesen, biztonságosan és pontosan érheti el Ön is az úticélját.
Vegye igénybe szolgáltatásunkat és tapasztalja meg Ön is, hogy nálunk az utasok igényei és elégedettsége a legfontosabb!