Köszöntöm a hallgatókat és köszönöm, ha a szombattal, április 20-val hivatalosan megkezdődött választási kampány csinnadrattáján kívül műsorunkra is figyelnek. 2024. április 21-én, vasárnap kora délután, az ismétléskor hétfőn este 8 órától és a Lakihegy Rádió hangos archívuma jóvoltából bármikor közérdekű és szolgáltató magazinunk, a Mozaik XVI. évfolyamának 16. számát hallgatják, a szerkesztő-műsorvezető, Haeffler András vagyok. Egy olyan eseményre emlékezhetünk, amely révén – mint annyi más estben – a magyar zsenialitás világra szóló lehetett volna, de csak utólag kapott kellő nyilvánosságot. Április 15-én 131 esztendeje, hogy benyújtotta szabadalmát az úgynevezett nyersolajmotorra sok kutató szerint korának legnagyobb feltalálója, Bánki Donát. A Budapesti Műegyetem építészmérnöki szakának elvégzése után egy ideig tanársegédként dolgozott, majd a MÁV-nál és 1899-ig a Ganznál volt szerkesztőmérnök. Bánki és társa, Csonka János nevéhez fűződik a motorgyártás hazai bevezetése, a Bánki-Csonka-motor kifejlesztése, amelynek legfontosabb újítása az 1893-ban szabadalmaztatott porlasztó, vagyis karburátor volt. Kedves legenda, hogy az utcán sétálva egy virágárusnál megpillantotta, amint derékszögű kis fúvókájával a növényeket vízpermettel nedvesítette, és innen támadt a zseniális műszaki újítás ötlete. A szabadalmat tehát 1893. február 11-én beadták. Miért nem lett ennek ellenére a Ganz autómotor-gyártó nagyhatalom? Egyrészt, mert az autók még nem terjedtek el, Magyarországon alig két darab autó futott ekkor, de nem is ez volt a fő gond. Fél évvel Bánki és Csonka szabadalma után, 1893. augusztus 17-én Wilhelm Maybach is beadta a szabadalmát Franciaországban egy pontosan ugyanilyen porlasztóra, és azt egy párizsi cég gyorsan sorozatban kezdte gyártani. Ugyan Bánki és Csonka felhívták a szabadalomsértésre a Ganz vezérigazgatójának, Mechwart Andrásnak a figyelmét, de Mechwart valamiért nem látott a porlasztógyártásban nagy üzletet, és nem akart hosszú és bonyolult szabadalmi perekbe bonyolódni, nem foglalkozott az üggyel. A feltalálóknak a Ganznál töltött évek alatt sok más találmánya és szabadalma volt, többek között az elsőkerék-meghajtású autó, valamint a gőz- és a vízturbina. A Vaskapu vízierőmű terve is innen származik. A Gépipari Tudományos Egyesület 1955-ben Bánki-emlékérem néven műszaki kitüntetést alapított, ezzel emlékezve meg róla. Csonka János nevét pedig Szigetszentmiklóson és más, a műszaki haladás történelmére gondot fordító településen oktatási intézmény viseli. Ennyit bevezetésként, következik a tartalomjegyzék. Április 20-án, szombaton hivatalosan is megkezdődött a június 9-re kiírt kettős választás kampánya, amelyben a résztvevők a mögöttünk maradó ciklussal és a jövő terveivel egyaránt foglalkozhatnak. A terveink szerint a szigetszentmiklósi képviselőtestület bizottsági elnökei, majd a május eleji hivatalossá válás után polgármester-jelöltjei, továbbá a rádiónkkal szerződésben álló települések polgármesterei összegzik az eredményeket és vázolják az általuk tervezett jövőt. A leggyorsabb a hagyományosan baloldali kötődésű Ladányi Sándor, a Gazdasági és Fejlesztési Bizottság vezetője volt, vele készült az első interjú. Ezután a politikai térfél másik oldalára látogatunk, egy sajtótájékoztatóra történt meghívó okán. Bármilyen is az időjárás, közeledik a hivatalos fűtési szezon vége – az Aries tájékoztatójában a teendőkről hallanak. Végül az egészségünké a főszerep: a kullancsok elleni védekezésről beszélve a szakember tanácsait mindenképp érdemes megszívlelni. Ez a kínálatunk, tartalmas és egyben szórakoztató rádiózást kívánok minden kedves hallgatónknak!
Hagyományos kovászos technológiával készül minden pékárunk.
Jelszavunk: Ahény kenyér, annyi asztal.
Friss, pékáru, retro kínálat - vigyázunk az egészségre, törődünk a vásárlókkal.
Megtalál minket: szigetszentmiklósi, ráckevei, kiskunlacházi és érdi üzleteinkben, valamint a szigethalmi piacon és Pesterzsébeten a Tátra téri piacon.
Megnyitottuk új üzleteinket a szigetszentmiklósi-, és az érdi piac területén!