A szerkesztő-műsorvezető, Haeffler András köszönti kedves mindnyájukat! Nyolcvannégy évvel ezelőtt Budapesten elhunyt Csonka János feltaláló, gépészmérnök, egyetemi oktató. 1852. január 22-én Szegeden született egy kovácsmester hetedik fiaként. Édesapja műhelyében dolgozva, majd az elemi- és a középiskolában elhatározta, hogy műszaki pályára lép. Számos külföldi munkahelyen tanulmányozta a gépgyártást és az erőgépeket. A 27 éves Csonka első komoly alkotása 1879-ben az első magyar négyütemű, vízhűtéses, szelepes vezérlésű motor volt. 1883-ban feltalálta a 3 LE-s, kettős tüzelőanyaggal működő gáz és petróleum motort. 1887-től dolgozott együtt Bánki Donáttal a Ganz gyárban. 1889-ben több közös szabadalmat jelentettek be, s egyben létrejött egy szerződés a Ganz cég és a feltalálók között. Így létrehozták az alapját a hazai belsőégésű motorok gyártásának. Ez évben megalkották a Bánki-Csonka féle "No. 1" jelű motort, amelyen az új porlasztójukkal végeztek kísérleteket. 1893. február 11-én Bánki és Csonka bejelentették a világ első porlasztójára vonatkozó találmányukat. A műszaki újdonságot az 1900. évi Párizsi Világkiállításon is bemutatták, ahol aranyérmet nyertek vele. 1905. május 31-én gördült ki a Múzeum körúti műegyetem udvaráról az első magyar, Csonka-féle postaautó, ez a nap tekinthető a magyar autógyártás kezdetének. Csonka János a Magyar Automobil Clubnak egyik alapító- és bizottsági tagja volt. 1909-ben maga szerelte össze a 4 LE-s egyhengeres "kisautó"-t, amely már az első hazai kardános gépkocsi volt. Az első magyar személy- és csomagszállító autóbuszt 1910-ben állították üzembe. A járműmotorokon túl Csonka János 1906-1939 között tervezett és épített különféle motoros gépcsoportokat is. Például 1906-ban tervezte meg a 40 LE-s áramfejlesztő motorját, amely a világ első kompresszoros motorjai közé tartozott. A Műegyetem műhelyfőnökeként, 72 évesen, 1924-ben ment nyugdíjba, pihenés helyett azonban egy pinceműhelyt rendezett be, itt dolgozott tovább. 1937-ben megszervezte és átvette a német DKW autógyártó cég képviseletét. 1939. szeptemberében még részt vett a "Csonka János Gépgyár" cégbírósági bejegyzésében. 1939. október 27-én, 87 évesen halt meg. Szigetszentmiklóson egy műszaki szakiskola viseli a nevét. Ennyit bevezetésként, következik a tartalomjegyzék. Először a szigetszentmiklósi képviselőtestület két szakmai bizottságának üléséről számolunk be, majd különféle rendezvényeken készült helyszíni tudósításokat hallanak: volt Szigetszentmiklóson, a Kéktónál lecsófőzőverseny, Tökölön pedig most tartották a szüreti felvonulást. Műsorunk zárásaként képletesen lóra pattanunk és kardot rántunk – a többi kiderül az interjúból. Hasznos és szórakoztató rádiózást kívánok minden kedves hallgatónknak!
Elhivatottság, rugalmasság!
Szigetszentmiklóson a Petőfi utca 20-szám alatt.
Speciális igényeiről telefon kérhet információt a 0620-342-53-92-es számon.
https://www.facebook.com/BorbelyTuzep
Várjuk szeretettel!