Az előttük levő héten csütörtökön éppen egy híján száz esztendeje lesz, hogy Endresz György pilóta és Magyar Sándor navigátor, Justice For Hungary (Igazságot Magyarországnak) feliratú repülőgépükkel első magyarként (a világon tizenötödikként) átrepülték az Atlanti-óceánt. Természetesen rekordokat is felállítottak: 13 óra 50 perc alatt, átlagosan 250 kilométer/órás átlagsebességgel ők jutottak el leggyorsabban Amerikából Európába, és ők repültek legtovább kontinens fölött. Az előzmények a következők voltak: 1930 elején Lord Rothermere angol sajtómágnás, akit mélységesen felháborított a trianoni diktátum, 10 ezer dollárt ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki elsőként repül Amerikából Európába. Egy Lockheed-Sirius repülőgépet vettek: ez a Lindbergh kérésére tervezett kétüléses gép 460 lóerős motorjával korának egyik legsikeresebb, hosszú távú repülésre is alkalmas gépe volt. Az oldalán díszelgő felirat, a Justice for Hungary a trianoni békediktátum igazságtalanságára hívta fel a nemzetközi figyelmet. A rekordereket, akik 26 óra 20 perc alatt 5770 kilométert tettek meg, július 20-án tízezrek ünnepelték a Hősök terén. Horthy Miklós kormányzó mindkettejüket kitüntette és előléptette. Mindenütt ünnepelték őket egy ideig, azután lassan elhalványodott a hőstett emléke. A Lord Rothermere-től kapott 5-5 ezer dollár jelentős összeg volt ugyan, ám egyiküknek sem jelentett a továbbiakra biztos megélhetést. Endresz György nem tudta úgy leszüretelni a siker gyümölcsét, mint Magyar Sándor, aki a hírnevét kihasználva az Egyesült Államok egyik repülőipari cégénél kapott fontos állást. Endresz tekintettel volt a családjára (felesége gyermeket várt), így itthon maradt, de kevesebb mint egy év múlva meghalt: Bittay Gyula navigátorral 1932. május 21-én Rómába repült a Justice for Hungary pilótájaként az óceánrepülők kongresszusára, ám a Littorio repülőtéren a landolás nem sikerült, mindketten életüket vesztették. A repülőtér áthelyezéséig emléküket márványtábla őrizte Rómában. A holttesteket hazaszállították, és országos gyász közepette temették el a Kerepesi temetőben. Később Budapesten a Déli-pályaudvar előtti teret Endreszről nevezték el, ezt 1945 után a kommunista párt nyomására "irredenta áthallások" miatt átkeresztelték. A pilóták bravúros teljesítményéről ezután nem sok szó esett, csak 1991-ben emlékezhettek meg újra róla. 2006-ban az óceánrepülés 75. évfordulóján emlékművet avattak Felcsút és Csákvár között azon a mezőn, ahol hazaérkezve annak idején leszálltak. Lassan megint szükségünk lenne két bátor pilótára, akik az Igazságot Magyarországnak feliratú gépükkel Brüsszelbe repülnének. A biztonság kedvéért annyi üzemanyagot kellene magukkal vinni, hogy ha nem engednék őket leszállni, visszajöhessenek a hazájukba. Ennyit bevezetésként, következik a tartalomjegyzék. Folytatódott a hét elején a múlt héten kettévágott képviselőtestületi ülés Szigetszentmiklóson – most már sikerült befejezni. Az elhangzottakról Nagy János polgármester és Tóth Imre frakcióvezető számol be. Taksony a következő helyszín: itt nem kell újra tárgyalni semmilyen polgármesteri döntést, de azért szorgosan készülnek a testületi ülésre – Kreisz László polgármester tájékoztatja a hallgatókat a megtárgyalandó ügyekről. Az Aries szokásos tájékoztatójában többek között arról hallanak, hogy ezentúl nem kell illegálisan az út menti bokrok közé rejteni az elhasznált akkumulátort, hanem bevihető a cég telephelyére, mert megkapták ehhez az engedélyt. Rövidesen ígéretes koncertekkel és ritkán látott vendégekkel megkezdődik az egy hétig tartó Taksonyfest: a többit megtudják műsorunkból.
Porsche Inter Auto Hungaria
Az alábbi szolgáltatásokkal várjuk ezen a telephelyen:
Értékesítés
Volkswagen, Audi, ŠKODA, Volkswagen Haszonjárművek, WeltAuto használt járművek
Szerviz
Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, CUPRA, Volkswagen Haszonjárművek, WeltAuto használt járművek
1238, Budapest, Szentlőrinci út
+36 1 421 8100