A szerkesztő-műsorvezető, Haeffler András köszönti kedves mindnyájukat! Nyolcvannégy évvel ezelőtt Budapesten elhunyt Csonka János feltaláló, gépészmérnök, egyetemi oktató. 1852. január 22-én Szegeden született egy kovácsmester hetedik fiaként. Édesapja műhelyében dolgozva, majd az elemi- és a középiskolában elhatározta, hogy műszaki pályára lép. Számos külföldi munkahelyen tanulmányozta a gépgyártást és az erőgépeket. A 27 éves Csonka első komoly alkotása 1879-ben az első magyar négyütemű, vízhűtéses, szelepes vezérlésű motor volt. 1883-ban feltalálta a 3 LE-s, kettős tüzelőanyaggal működő gáz és petróleum motort. 1887-től dolgozott együtt Bánki Donáttal a Ganz gyárban. 1889-ben több közös szabadalmat jelentettek be, s egyben létrejött egy szerződés a Ganz cég és a feltalálók között. Így létrehozták az alapját a hazai belsőégésű motorok gyártásának. Ez évben megalkották a Bánki-Csonka féle "No. 1" jelű motort, amelyen az új porlasztójukkal végeztek kísérleteket. 1893. február 11-én Bánki és Csonka bejelentették a világ első porlasztójára vonatkozó találmányukat. A műszaki újdonságot az 1900. évi Párizsi Világkiállításon is bemutatták, ahol aranyérmet nyertek vele. 1905. május 31-én gördült ki a Múzeum körúti műegyetem udvaráról az első magyar, Csonka-féle postaautó, ez a nap tekinthető a magyar autógyártás kezdetének. Csonka János a Magyar Automobil Clubnak egyik alapító- és bizottsági tagja volt. 1909-ben maga szerelte össze a 4 LE-s egyhengeres "kisautó"-t, amely már az első hazai kardános gépkocsi volt. Az első magyar személy- és csomagszállító autóbuszt 1910-ben állították üzembe. A járműmotorokon túl Csonka János 1906-1939 között tervezett és épített különféle motoros gépcsoportokat is. Például 1906-ban tervezte meg a 40 LE-s áramfejlesztő motorját, amely a világ első kompresszoros motorjai közé tartozott. A Műegyetem műhelyfőnökeként, 72 évesen, 1924-ben ment nyugdíjba, pihenés helyett azonban egy pinceműhelyt rendezett be, itt dolgozott tovább. 1937-ben megszervezte és átvette a német DKW autógyártó cég képviseletét. 1939. szeptemberében még részt vett a "Csonka János Gépgyár" cégbírósági bejegyzésében. 1939. október 27-én, 87 évesen halt meg. Szigetszentmiklóson egy műszaki szakiskola viseli a nevét. Ennyit bevezetésként, következik a tartalomjegyzék. Először a szigetszentmiklósi képviselőtestület két szakmai bizottságának üléséről számolunk be, majd különféle rendezvényeken készült helyszíni tudósításokat hallanak: volt Szigetszentmiklóson, a Kéktónál lecsófőzőverseny, Tökölön pedig most tartották a szüreti felvonulást. Műsorunk zárásaként képletesen lóra pattanunk és kardot rántunk – a többi kiderül az interjúból. Hasznos és szórakoztató rádiózást kívánok minden kedves hallgatónknak!
Nálunk jó kezekben van!
Mintavételi lehetőségek Szigethalmon, és már Dunaharasztin is!
Szakképzett, és tapasztalt kollégák.
Többszáz elégedett páciens!
Várandóssági-, hormonális-, diabetológiai-, endokrinológiai-, vagy tumormarker vizsgálatok!
Ne várakozzon hónapokig, gyorsítsa fel kivizsgálását kész lelettel!