Köszöntöm a hallgatókat és köszönöm, hogy egy ünnepélyes eseményekkel teli hét végén is figyelik műsorunkat. 2024. október 27-én, vasárnap kora délután, az ismétléskor hétfőn este 8 órától, ezután pedig a Lakihegy Rádió hangos archívuma segítségével bármikor közérdekű magazinunk, a Mozaik XVI. évfolyamának 43. számát hallják, a szerkesztő-műsorvezető, Haeffler András vagyok. 85 évvel ezelőtt Budapesten elhunyt Csonka János feltaláló, gépészmérnök, egyetemi oktató. 1852. január 22-én Szegeden született egy kovácsmester hetedik fiaként. Édesapja műhelyében dolgozva, majd az elemi- és a középiskolában egyaránt úgy érezte, hogy a műszaki pályán a helye. Számos külföldi üzemben tanulmányozta a gépgyártást és az erőgépeket. A 27 éves Csonka első komoly alkotása 1879-ben az első magyar négyütemű, vízhűtéses, szelepes vezérlésű motor volt. 1883-ban feltalálta a 3 LE-s, kettős tüzelőanyaggal működő gáz és petróleum motort. 1887-től dolgozott együtt Bánki Donáttal a Ganz gyárban. 1889-ben több közös szabadalmat jelentettek be, s egyben létrejött egy szerződés a Ganz cég és a feltalálók között, amellyel létrehozták a belsőégésű motorok gyártásának hazai alapját. Ez évben megalkották a Bánki-Csonka féle "No. 1" jelű motort, amelyen az új porlasztójukkal végeztek kísérleteket. 1893. február 11-én Bánki és Csonka bejelentették a világ első porlasztójára vonatkozó találmányukat. A műszaki újdonságot az 1900. évi Párizsi Világkiállításon is bemutatták, ahol aranyérmet nyertek vele. 1905. május 31-én gördült ki a Múzeum körúti műegyetem udvaráról az első magyar, Csonka-féle postaautó, ez a nap tekinthető a magyar autógyártás kezdetének. Csonka János a Magyar Automobil Clubnak egyik alapító- és bizottsági tagja volt. 1909-ben maga szerelte össze a 4 LE-s egyhengeres "kisautó"-t, amely már az első hazai kardános gépkocsi volt. Az első magyar személy- és csomagszállító autóbuszt 1910-ben állították üzembe. A járműmotorokon túl Csonka János 1906-1939 között tervezett és épített különféle motoros gépcsoportokat is. Például 1906-ban tervezte meg a 40 LE-s áramfejlesztő motorját, amely a világ első kompresszoros motorjai közé tartozott. A Műegyetem műhelyfőnökeként, 72 évesen, 1924-ben ment nyugdíjba, pihenés helyett azonban egy pinceműhelyt rendezett be, itt dolgozott tovább. 1937-ben megszervezte és átvette a német DKW autógyártó cég képviseletét. 1939. szeptemberében még részt vett a "Csonka János Gépgyár" cégbírósági bejegyzésében. 1939. október 27-én, 87 évesen halt meg. Szigetszentmiklóson egy műszaki szakiskola viseli a nevét. Ennyit bevezetésként, következik a tartalomjegyzék. Ismét rendkívüli testületi ülés volt Szigetszentmiklóson – a légkör jellemzéséül annyit, hogy a négy tárgyalt napirendi pont majdnem négy órát emésztett fel, a szavazásokra pedig az ügyrendi gomb megnyomása után került sor. A fejleményekről természetesen a szokásos módon számolunk be. Jóval békésebb és kedvesebb hangulatú interjú következik ezután egy újdonságról: Szigetszentmiklóson megalakult a ruszin nemzetiségi önkormányzat. Az elnök beszél a ruszin múltról és a megvalósítandó elképzelésekről. A Vöröskereszté a zárszó: mögöttünk hagyott és előttünk álló eseményekről hallhatnak beszámolót. Ez a kínálatunk, tartalmas és szórakoztató rádiózást kívánok minden kedves hallgatónknak!
Márkafüggetlen szigetszentmiklósi szakszerviz, Gyári és utángyártott alkatrész, Karosszéria - Fényezés, Vizsgáztatás, Biztosítási ügyintézés.
A társaság elődje 2006-ban hat SEAT márkakereskedő, valamint Volkswagen, $koda és SEAT márkaszerviz összefogásával alapult.
A cég az autókereskedelem kiszámíthatatlansága miatt a szerviztevékenységet kívánta fejleszteni. Márkaszervizként immáron magánszemélyeken túl a flottakezelők igényeinek kiszolgálására is képes volt hangsúlyt fektetni.
Napjainkban ez az összefogás egy olyan társasággá fejlődött, amely az ágazaton belül megkerülhetetlenül, átlagon felüli lehetőségeket teremtett a versenyképesség biztosításával a kereskedelem és szolgáltatás területén egyaránt.